کیهان شناسی | از جنس بینهایت...

بررسی کیهان

۱۶ مطلب در تیر ۱۳۹۲ ثبت شده است

تلسکوپ فضایی هابل برای اولین بار یک سیاره آبی رنگ را مشاهده کرد . این سیاره HD 189733b نام دارد و در فضا هم‌رنگ سیاره ی ما دیده شود.

دانشمندان عقیده دارند که این سیاره از نوع یک “مشتری داغ” و یک غول گازی است که به ستاره اش بسیار نزدیک است و دمای آن به هزار درجه سانتیگراد می رسد. این سیاره هر ۲٫۲ روز زمینی یک بار به دور ستاره اش می‌چرخد و در فاصله ۶۳ سال نوری از زمین واقع شده است.

 تصویری هنری از سیاره HD 189733b ، یک غول گازی بزرگ در مداری بسیار نزدیک به ستاره اش و با دمایی بیش از۱۰۰۰ درجه ی سانتیگراد و طوفانهای ۷۰۰۰ کیلومتر بر ساعتی که روی آن می وزد.

کیهان شناس
۲۸ تیر ۹۲ ، ۱۸:۴۸ ۰ نظر

بزرگترین دوربین دیجیتال جهان که اواخر سال جاری به فضا پرتاب خواهد شد، برای تهیه نقشه سه بعدی از کهکشان راه شیری مورد استفاده قرار می گیرد.
تلسکوپ فضایی 960 میلیون دلاری Gaia ‌که بزرگترین دوربین دیجیتال جهان محسوب می شود،‌ با هدف تهیه دقیق ترین نقشه سه بعدی از کهشکان راه شیری به فضا پرتاب می شود.

وضوح تصویری بسیار بالای این دوربین امکان مشاهده یک تار مو از فاصله 700 کیلومتری را امکانپذیر می کند. این تلسکوپ اقدام به تهیه تصاویر سه بعدی از بیش از یک میلیون ستاره در کهکشان راه شیری می کند.

این تلاش برای نخستین بار به اخترشناسان برای تعیین دقیق جایگاه سیاره زمین در کهکشان راه شیری کمک می‌کند؛ همچنین امکان بررسی و تعیین دقیق فاصله ستارگان اطراف منظومه شمسی با جزئیات بسیار دقیق فراهم می‌شود.

کیهان شناس
۲۵ تیر ۹۲ ، ۰۷:۱۰ ۰ نظر

 

یک تیم بین‌المللی از دانشمندان موفق به شناسایی شش ستاره مشابه خورشید با کمربندهای غبار خارق‌العاده شده‌اند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این دیسک‌های غبار کشف شده نه تنها بزرگتر از کمربند کپلر بلکه بسیار سرد هستند.

با دمای تقریبا 250- درجه سانتیگراد این دیسک‌ها احتمالا سردترین نمونه‌های شناخته‌شده تاکنون هستند.

در مقام مقایسه، کمربند کپلر حدود 70 درجه سانتیگراد گرمتر بوده و برخی از دیسکهای غبار از دمای اتاق برخوردارند.

این شش دیسک غبار به دلایل دیگر نیز اسرارآمیز هستند. آنها فاقد مشخصه گرد و غبار هستند که همیشه در زمان برخورد سنگها منتشر می‌شود.

کیهان شناس
۲۱ تیر ۹۲ ، ۰۰:۳۳ ۰ نظر

براساس اظهارات دانشمندان متخصص ماه و قمرشناس، سیاره ما زمانی دارای دو قمر بوده است.

این دانشمندان با اشاره به این که نظریه آنها با نظریات کنونی متفاوت است. مشهور ترین نظریه امروز درباره ماه این است که قمر سیاره زمین از مواد یک جسم بزرگ کیهانی که به زمین اصابت کرده ساخته شده است.

زمین دارای یک قمر دیگر بوده که اندازه آن از قمری که امروز مشاهده می کنیم کوچکتر بوده است و تنها چند میلیون سال دوام آورده و پس از آن با قمر امروز زمین برخورد کرده و از بین رفته است.

کیهان شناس
۱۹ تیر ۹۲ ، ۰۰:۴۱ ۰ نظر










اگرچه انسان هزاران سال است که به مطالعه آسمان ها و کیهان پرداخته، اما هنوز اطلاعات بسیار اندک و ناچیزی پیرامون فضا و جهان اطراف خود دارد. همچنان که در راستای افزایش دانش و آموخته های خود گام برمیداریم، هر روزه با مسائل شگفت آور جدیدتری آشنا می شویم و این درحالیست که برخی از آنها بسیار پیچیده و گیج کننده می باشند. در ادامه این مقاله به مجموعه ای از شگفت انگیزترین، جالب ترین و عجیب ترین حقایق نجوم و دانش ستاره شناسی اشاره خواهیم نمود.

کیهان شناس
۱۶ تیر ۹۲ ، ۱۵:۲۴ ۰ نظر

زمین روز گذشته (جمعه) در دورترین فاصله خود در سال از خورشید قرار داشته، در حالیکه برخی مناطق مانند ایالات غربی آمریکا با دماهای بالاتر از 100 درجه فارنهایت روبرو بودند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، روز جمعه در ساعت 15:00 به وقت گرینویچ زمین به نقطه‌ای از مدار خود رسید که دورترین فاصله را از خورشید دارد.

در طول اوج خورشیدی، زمین در فاصله 152 میلیون و 97 هزار و 426 کیلومتری از زمین قرار داشته که چهار میلیون و 999 هزار و 264 کیلومتر دورتر از دوران حضیض خورشیدی است که نزدیکترین فاصله زمین با ستاره‌اش محسوب می‌شود.

کیهان شناس
۱۵ تیر ۹۲ ، ۱۳:۲۰ ۰ نظر

نتایج مطالعات جدید ستاره شناسان حاکی از آن است که ۶۰ میلیارد سیاره در کهکشان راه شیری می توانند از حیات پشتیبانی کنند، این میزان دو برابر آن چیزی است که پیش از این تصور می شد.


 این مطالعه جدید نشان می دهد تعداد سیاراتی که احتمالا قابل سکونت هستند و به دور کوتوله های سرخ می گردند، دو برابر تعداد کنونی است. مطالعه جدید ابری دانشمندان دانشگاه «شیکاگو» و «نورث وسترن» حاکی از آن است رفتار ابر به طور چشمگیری منطقه قابل سکونت کوتوله های سرخ را که بسیار کوچک تر و کم نورتر از ستاره هایی مانند خورشید هستند به دو برابر توسعه می دهد.

کیهان شناس
۱۴ تیر ۹۲ ، ۱۹:۰۶ ۰ نظر

نظریه انفجار بزرگ می گوید که وقتی زمان آغاز شد. ماده و پاد ماده در مقادیر برابر به وجود آمدند. اگر چنین بود باید در اثر برخورد آن ها عالم به انرژی خالص تبدیل و با تابشی شدید نابود می شد. ولی عالم اکنون وجود دارد و به ندرت پاد ماده ای در آن پیدا می شود.

بخش بزرگی از درک ما از عالم بر اساس تقارن در قوانین طبیعت است. اما وقتی عالم شکل گرفت، به ازای هر یک میلیارد ذره پاد ماده، یک میلیارد یه اضافه یک ذره ماده تولید شد، به همین سبب عالم هنوز وجود دارد.

کیهان شناس
۱۳ تیر ۹۲ ، ۱۹:۳۴ ۰ نظر

این نمای روبرو از تلسکوپ فضایی هابل، حلقه‌ای تقریبا بی‌نقص از ستارگان داغ و جوان را نشان می‌دهد که به دور هسته زردرنگ کهکشانی غیرعادی موسوم به جرم هواگ در گردش است.


 حلقه‌ای تقریبا بی‌نقص از ستارگان داغ و جوان، به دور هسته زردرنگ کهکشانی غیرعادی موسوم به جرم هواگ (Hoag's Object) در حال گردش است. این عکس نمای روبه‌رو که تلسکوپ فضایی هابل آن را تهیه کرده است، بیش از هر عکس دیگری جزئیات این جرم را نمایان ساخته است. شاید این عکس به اخترشناسان کمک کند تا سرنخ‌هایی راجع به نحوه شکل‌گیری چنین اجرام عجیبی را کشف کنند.

کیهان شناس
۱۲ تیر ۹۲ ، ۲۳:۵۹ ۰ نظر

اختر شناسان بر این باورند که جهان پر از سیاه چاله است. بزرگترین سیاه چاله ها که میلیون ها برابر خورشید جرم دارند در مرکز کهکشان ها قرار دارند. اما وقتی سیاه چاله ای شکل می گیرد، چه اتفاقی می افتد؟ آیا سیاه چاله جایی است که ماده و اطلاعات برای همیشه درونش ناپدید می شوند؟

سیاه چاله ها نتیجه مستقیم نظریه نسبیت عام اینشتین هستند که سیاه چاله را بسیار ساده تعریف می کند؛ یا معرفی افق رویدادی که درون سیاه چاله را از اطرافش جدا می کند(افق رویداد جایی استن که سرعت فرار برابر سرعت نور است.)  در مرکز سیاه چاله تکینگی داریم؛ یعنی جایی که همه جرم در نقطه ای واحد یکی شده است.

هر چیزی که به درون افق رویداد راه پیدا کند برای همیشه ناپدید می شود. اما در سال 1971 (1353)، فیزی دان انگلیسی استیون هاوکینگ نشان داد که بر اساس قوانین مکانیک کوانتمی ممکن است نوعی تابش (به نام تابش هاوکینگ) از افق رویداد بگریزد و سرانجام موجب تبخیر آهسته سیاهچاله شود. البته نمی دانیم که آیا این اتفاق ممکن است موجب بازیابی اطلاعات (هر چند به شکل تغییر یافته) از سیاهچاله شود یا نه. طبق قوانین مکانیک کوانتمی ممکن نیست که اطلاعات ناپدید شوند و تکینگی مرکز سیاهچاله ها هم با قوانین مکانیک کوانتمی سازگاری ندارد؛ بنابراین شاید سیاهچاله ها پیچیده تر تز آن باشند که اینشتین درباره آن ها نظریه پردازی کرده است.

حتی نزدیک ترین سیاه چاله ها هزاران سال نوری از ما دورند و تابش هاوکینگ کم فروغ تر از آن است که از چنین فاصله ای دیده شود در نتیجه بررسی سیاهچاله ها بسیار دشوار است.      

کیهان شناس
۱۲ تیر ۹۲ ، ۲۳:۵۶ ۰ نظر