کیهان شناسی | از جنس بینهایت...

بررسی کیهان

تلسکوپ فضایی هابل برای اولین بار یک سیاره آبی رنگ را مشاهده کرد . این سیاره HD 189733b نام دارد و در فضا هم‌رنگ سیاره ی ما دیده شود.

دانشمندان عقیده دارند که این سیاره از نوع یک “مشتری داغ” و یک غول گازی است که به ستاره اش بسیار نزدیک است و دمای آن به هزار درجه سانتیگراد می رسد. این سیاره هر ۲٫۲ روز زمینی یک بار به دور ستاره اش می‌چرخد و در فاصله ۶۳ سال نوری از زمین واقع شده است.

 تصویری هنری از سیاره HD 189733b ، یک غول گازی بزرگ در مداری بسیار نزدیک به ستاره اش و با دمایی بیش از۱۰۰۰ درجه ی سانتیگراد و طوفانهای ۷۰۰۰ کیلومتر بر ساعتی که روی آن می وزد.

غول‌های گازی و یا سیارات مشتری‌سان سیارات بزرگ و گازی هستند که عمدتاً از سنگ و یا مواد جامد دیگر تشکیل نشده‌اند. مشتری، زحل، اورانوس و نپتون چهار غول گازی منظومه خورشیدی ما هستند. علاوه بر این، غول‌های گازی فراخورشیدی بسیاری تاکنون شناخته شده‌اند که اطراف ستاره‌های دیگر در حال گردش‌اند و سیاره HD 189733b یکی از این غولهای خورشیدی فراخورشیدی محسوب می شود. باران های شیشه ای و بادهایی با سرعت ۷۰۰۰ کیلومتر بر ساعت روی این سیاره می وزد.

تلسکوپ فضایی هابل و سایر تلسکوپهای فضایی مطالعات وسیعی روی این سیاره و اتمسفر آن انجام داده اند و مشخص شده است که اتمسفر این سیاره به طور چشمگیری قابل تغییر و عجیب است. مشاهدات اولیه با روشهای مختلف نشان دهنده رنگ آبی پراکنده این سیاره بود اما مشاهدات اخیر تلسکوپ هابل این رنگ آبی را تأیید می کند.

 رنگ تعدادی سیاره همانطوری که در محدوده ی طیفی ما دیده می شوند

به گفته فردریک پونت از دانشگاه اکستر انگلستان، منجمان بر این باورند که این رنگ به دلیل ترکیبی از انعکاس ابرهای سیلیکات و جذب توسط اتم‌های سدیم به وجود می‌آید. دانستن این که دقیقا چه چیزی باعث رنگ جو یک سیاره شده بسیار سخت است، حتی برای سیاره های سامانه ی خورشیدی. ولی تصویری که از سیاره داریم می سازیم بزودی کامل می شود.

موقعیت سیاره مورد مطالعه به طور باورنکردنی ۳۰ برابر نزدیک‌تر به ستاره میزبانش در مقایسه با موقعیت زمین نسبت به خورشید است. تیم ایوانز از دانشگاه آکسفورد بریتانیا، و رهبر این پژوهش می گوید: ما هنگامی که این سیاره از مقابل ستاره اش گذشت،طیف آبی رنگ را مشاهده کردیم. از این راه توانستیم دریابیم که سیاره HD 189733b به رنگ آبی است، زیرا سیگنال هایی که در رنگ های دیگر می آمد در طیف ثابت می ماند.

 http://bigbangpage.com

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">