کیهان شناسی | از جنس بینهایت...

بررسی کیهان

۵ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۳ ثبت شده است

ناسا به تازگی مشاهدات خیره‌کننده خود از قدرتمندترین جرقه خورشیدی ثبت شده تاکنون را به نمایش گذاشته است.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به گفته محققان، این تصاویر که با استفاده از چند رصدخانه ثبت شده‌اند، در نوع خود بهترین هستند.

کیهان شناس
۲۸ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۷:۱۷ ۰ نظر

ستاره‌شناسان برای نخستین بار، ستاره‌ها‌‌ی دوتایی ویژه‌ای را مشاهده کردند؛ زمانی که یکی از این ستاره‌ها از مقابل جفت خود گذر می‌کند، درخشنده‌گی جفت بیش‌تر می‌شود و نه کم‌تر. این پیش بینی بود که دکتر سهراب راهوار، استاد دانشگاه صنعتی شریف که در سال ۲۰۱۱ با انتشار مقاله‌ای ، پدیده تقویت نور ستاره‌ی رشته اصلی در یک سیستم دوتایی را مورد بررسی قرار داده و تاثیرات آن را پیش بینی کرده بود.

 

کوتوله‌ی سفید مانند یک عدسی بزرگ‌نما عمل می‌کند

کیهان شناس
۲۸ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۷:۱۲ ۰ نظر

منجمان آماتور سراسر دنیا هر سال در هفته و روز نجوم گرد هم می‌آیند تا مردم را در لذت دیدن زیبایی‌های آسمان سهیم کنند.
به گزارش خبرنگار علمی ایسنا، هر سال نزدیک‌ترین روز پایانی هفته از اواسط ماه آوریل تا اواسط ماه می‌(اواخر فروردین تا اواخر اردیبهشت) که ماه در حالت تربیع اول باشد به عنوان روز جهانی نجوم انتخاب می‌شود.

هفته‌ی جهانی نجوم نیز از دوشنبه تا یک‌شنبه زمانی است که ماه در حالت مناسب قرار داشته باشد. با توجه به تفاوت تعطیلات آخر هفته در ایران به جای روز شنبه، روز جمعه مبنا قرار می‌گیرد که بر این اساس، روز نجوم سال ۹۳ در ایران جمعه ۱۹ اردیبهشت انتخاب شده است. گروه‌های نجومی از سرتاسر کشور در این روز و در هفته‌ نجوم برنامه‌های متنوعی برای برگزاری این روز دارند.

کیهان شناس
۱۵ ارديبهشت ۹۳ ، ۲۳:۱۸ ۰ نظر

ستاره شناسان با بررسیِ ۱۴۰.۰۰۰ جرمی که اختروش* نامیده می شوند (کهکشان هایی با یک سیاهچاله ی فعال در مراکزشان)، سرعت انبساط جهان – نه در حال حاضر بلکه در ۱۰.۸ میلیارد سال پیش را ترسیم کردند.

شتاب و گسترش جهان. اعتبار تصویر: NASA / WMAP

کیهان شناس
۱۵ ارديبهشت ۹۳ ، ۲۳:۱۶ ۰ نظر

دانشمندان با استفاده از مشاهدات تلسکوپ بسیار بزرگ ESO توانستند برای اولین بار، میزان چرخش یک سیاره حول محور خود را ثبت نمایند. یک روز کامل در این سیاره تنها هشت ساعت به طول می انجامد.

تصویری هنری از سیارۀ Beta Pictoris b اولین سیارۀ فراخورشیدی که طول روزش اندازه گرفته شده است.

کیهان شناس
۱۵ ارديبهشت ۹۳ ، ۲۳:۱۱ ۰ نظر