کیهان شناسی | از جنس بینهایت...

بررسی کیهان

۹ مطلب در خرداد ۱۳۹۲ ثبت شده است


                                              [تصویر:  9780540078639.jpg]

دایره‌المعارف نجوم با بیش از ۳۰۰۰ مدخل و ۵۰۰ تصویر رنگی و تعدادی عکس‌های سیاه و سفید، نقشه‌ی ستارگان و نمودار‌های مختلف درباره‌ی هر چیزی که منجمان آماتور و یا حرفه‌ای می‌خواهند درباره‌‌ی سیارات، ستارگان، کهکشان‌ها و جهان ما بدانند، یک مطلب و مقاله‌ی خواندنی دارد.
این دایره‌‌المعارف تعدادی مقاله‌ی مهم درباره‌ی تحقیقات نجومی مانند کشف راه شیری، خورشید، تلسکوپ‌های نوری و رادیویی، سیاه‌چاله‌ها، رصد کردن، عکاسی نجومی، برنامه‌های فضایی و فضانوردان مشهور نیز دارد که خواندن هر کدام از آن‌ها، شما را یک قدم به آسمان نزدیک‌تر می‌سازند…
سال 2002 | 456 صفحه | ISBN: 9780540078639 | 27,6 MB
پسورد فایل: http://www.booktolearn.com
دانلود کتاب

منبع : تالار گفت و گوی ایرانیان http://www.shahediha.ir

کیهان شناس
۲۳ خرداد ۹۲ ، ۲۰:۵۵ ۲ نظر

 

Advanced Astrophysics

اخترفیزیک پیشرفته

 

برای دانلود کتاب اینجا کلیک کنید.

پسورد فایل فشرده : www.noojum.com

 

منبع : سایت نجوم ایران

کیهان شناس
۲۳ خرداد ۹۲ ، ۲۰:۱۰ ۰ نظر
 

 

A Universe of Atoms, an Atom in the Universe

جهانی از اتم ها و اتمی در جهان

 

برای دانلود کتاب اینجا کلیک کنید.

پسورد فایل فشرده : www.noojum.com

 

منبع : سایت نجوم ایران

 

کیهان شناس
۲۳ خرداد ۹۲ ، ۲۰:۰۸ ۰ نظر

دانلود کتاب دایرة المعارف مصور بریتانیکا: اکتشافات فضایی

از دیرباز فضا یا اسپیس یکی از جستارهای بنیادین در فلسفه و علم به‌شمار آمده‌است.فضا قسمت‌های نسبتاً تهی کیهان است که بیرون از جوّ سیارات قرار دارد. فضا را گاهی برای تمایز از فضای جوّ و مکان‌های زمینی،فضای بیرونی می‌نامند.
در کتاب مصور حاضر از انتشارات معروف بریتانیکا شما بیشتر با فضا و اکتشافات فضایی آشنا خواهید شد.

دریافت
حجم: 10.8 مگابایت

منبع پی سی دانلود



کیهان شناس
۲۳ خرداد ۹۲ ، ۱۶:۰۶ ۰ نظر
universe-cover.jpg


Stephen William Hawking در 8 ژانویه 1942 ( 300سال پس از مرگ گالیله )در آکسفورد انگلستان به دنیا آمد.در طی جنگ جهانی دوم آکسفورد برای نوزادان شهرش جایی امن را در نظر گرفت.در سن 8 سالگی به St.Albans  نقل مکان کردنددر 11 سالگی به مدرسه شهر St.Albans و سپس به داشنگاه آکسفورد که پدرش هم در آن درس خوانده ، رفت.او می خواست ریاضیات در دانشگاه را به عنوان رشته تحصیلی خود انتخاب کند ولی پدرش داروسازی را برایش در نظر داشت.به هر حال به دلیل نبودن رشته ریاضیات ، وی رشته فیزیک را به جای آن انتخاب کرد.پس از سه سال به دلیل هوش بالای وی ، به او جایزه درجه اول در علوم طبیعی را اهدا کردند
استفان پس از آن به کمبریج رفت تا تحقیقات در کیهان شناسی، را ادامه دهد زیرا در آن زمان در آکسفورد  مکانی برای چنان تحقیقاتی وجود نداشت.سرپرست او Denis Sciama بود.وی به دنبال Fred Hoyle که در کمبریج تحقیق می کرد، بود تا استفان را در زمینه تحقیق یاری کند.استفان پس از کسب دکترای خود،به یک محقق تبدیل شد.
استفان هاوکینگ بر روی قوانین اساسی که حکومت جهان بر آن پایدار است تحقیق می کند.وی با راجر پنروز نشان داد که اینشتین نظریه نسبیت عمومی ضمنی فضا و زمان را در آغاز سال  انفجار بزرگ و در سیاه چاله ها مورد بررسی قرار داده است.این نتایج یکی کردن نسبت عمومی با تئوری کوانتوم را تایید می کرد که یک توسعه علمی در اوایل قرن 21 به حساب می آمد.
پروفسور هاوکینگ تا حال دوازده درجه افتخاری کسب کرده است.وی جایزه های دیگری نیز کسب کرده است که به تفصیل آنها نمی پردازیم..
در آخر جا دارد بگوییم وی سه فرزند و سه نوه نیز دارد
حال با این مقدمه به سراغ مستند  Into The Universe with Stephen Hawking می رویم
استفان هاوکینگ میزبان نوع جدیدی از سری کیهان شناسی، سیاره زمین  از آسمان Planet Earth of the heavensa می باشد
طول میکشد که معروف ترین ذهن جهان و مجموعه ها علمی وی توسط  انیمیشن های کامپیوتری به تصویر کشیده شوند.پروفسور هاوکینگ  به ما  در مورد ماهیت خود به خودی جهان و شانس زندگی موجودات فضایی  و امکان سفر به کهکشان ها را برای ما روشن می سازد.


کیهان شناس
۲۳ خرداد ۹۲ ، ۱۵:۴۴ ۲ نظر


دانلود Inside the Milky Way 2010 - مستند درون راه شیری

کهکشان راه شیری، نوار شیری رنگی است که در شب‌های تیره در نواحی بدون آلودگی نوری در آسمان دیده می‌شود. این نوار در حقیقت مکان هندسی ستارگان تشکیل دهنده قرص کهکشان ما است که از آسمان به طور دوبعدی دیده می‌شود.
این کهکشان ،کهکشانی است مارپیچی و متناهی کهبخشی از گروه کهکشان‌های هم جوار می‌باشد.این کهکشان یکی از میلیاردها کهکشان،در جهان قابل مشاهده‌است.نام آن ترجمه کلمهٔ لاتین via lacetea که دلیل این نامگذاری باند کم رنگ از نور تشکیل شده توسط ستاره‌های وابسته به کهکشان است که از زمین دیده می‌شود.برخی منابع به طور قاطع راجع به این موضوع اعلام نظر کرده‌اند که عبارت راه شیری(milky way) منحصرا اشره به باند نوری دارد که خود کهکشان در شب تولید می‌کند،در حالی که کهکشان باید نام کامل کهکشان راه شیری و یا معادل آنرا دریافت کند.با این حال،معلوم نیست گستردگی این قرار داد چگونه‌است و عبارت راه شیری به طور مداوم در هر دو مفهوم استفاده می‌شود.


کیهان شناس
۲۳ خرداد ۹۲ ، ۱۵:۰۰ ۰ نظر

دنباله دارها کپسولهای زمانی هستند که نشان هایی از نحوه تشکیل و سیر تکاملی منظومه شمسی را در داخل خود دارند. آنها از یخ، گاز ، غبارو خرده های ابتدایی از دورترین و سرد ترین نواحی منظومه شمسی که 4.5 میلیارد سال پیش به وجود آمده اند تشکیل شده اند.  فضاپیمای دیپ ایمپکت اولین مامور فضایی است که مسئولیت کاوش در سطح یک دنباله دار را در جستجوی رازهای نهفته در درون آن به عهده دارد.

در چهارم ژوئیه سال 2005 سفینه فضایی دیپ ایمپکت به دنباله دار تمپل1 رسید تا این دنباله دار را با ضربه 820 پاندی مورد اصابت قرار دهد. در این ضربه انتظار میرفت که حفره ایجاد شده از نظر سایز تقریبا به اندازه یک خانه و یک استادیوم فوتبال و عمق 2 تا 14 طبقه  تغییر کند. دانشمندان انتظار داشتند که یخ و غبارهای باقیمانده از درون حفره بیرون زده تا ماده تازه و دست نخورده تحت فشار درون آن نمایان شود.

 

















کیهان شناس
۲۳ خرداد ۹۲ ، ۰۸:۳۶ ۰ نظر


در آسمان ما به جز ماه و هشت سیاره منظومه شمسی, خورشید ستاره ای است درست شبیه بقیه ستاره های آسمان. فقط نزدیکی آن به زمین است که برای اختر شناسان امکان بررسی ماهیت و رفتار ستاره ها را از نزدیک فراهم کرده است. آنها با فرستادن ماهواره هایی به فضا, برای انجام رصدهای متناوب و مکرر, به بررسی جزئیات سطح خارجی آن و همچنین ساختار درونی اش میپردازند. ستاره ما- که یک ستاره نسل دوم معمولی است- وزنی حدود دو هزار تریلیون تریلیون تن دارد که 75%  هیدروژن و 25% هلیم و درصد کوچکی هم عناصر سنگین تر است. همه اتم های عناصر سنگین تر که سیارات را شکل دادند, در هسته ستاره مادر تولید شده اند که زمانی پس از انفجار بزرگ متولد شده و چند میلیون سال بعد هم در انفجاری نابود شده است.


کیهان شناس
۱۶ خرداد ۹۲ ، ۰۶:۳۸ ۰ نظر

                                                                                     

ماه نزدیک ترین همراه زمین در فضا و تنها قمر طبیعی آن است. ماه در فاصله 384000 کیلومتری از زمین قرار دارد. ماه از خود نوری ندارد، بلکه در نتیجه بازتاب نور خورشید می درخشد. در طول هر ماه همراه با چرخش ماه به دور زمین شکل آن هم از هلال نازک تا دایره ای کامل تغییر می کند و دوباره به هلال نازک بر می گردد و این چرخه در هر 29.5 روز یکبار تکرار می شود. ما این تغییر شکل های ماه را اهلّه ماه می نامیم. و این اهلّه یکی از بزرگترین آهنگ های طبیعت هستند. ماه با قطری برابر 3476 کیلومتر کره ای سنگی مانند زمین است اما فاقد آب، جو و حیات است. ستاره شناسان بر این باورند که ماه در اثر برخورد بین زمین و یک جرم بزرگ و پرتاب خورده سنگ ها به فضا در میلیاردها سال پیش شکل گرفته است.


کیهان شناس
۰۳ خرداد ۹۲ ، ۰۰:۰۱ ۲ نظر