کیهان شناسی | از جنس بینهایت...

بررسی کیهان

زحلِ طلایی و آبی!

جمعه, ۲۹ فروردين ۱۳۹۳، ۱۲:۳۲ ق.ظ

چرا قسمتی از سیاره زحل تقریبا آبی رنگ است؟ این تصویر از زحل، تقریبا آن چیزی است که اگر ما در فضای نزدیک این غول حلقه دار پرواز کنیم، مشاهده خواهیم کرد. این تصویر در مارس ۲۰۰۶ ،توسط فضاپیمای کاسینی که هم اکنون به دور زحل می چرخد، گرفته شده است.

در اینجا حلقه های با شکوه زحل مستقیما به صورت خطوط نازک دیده می شود. پیچیدگی ساختار این حلقه‌ها از سایه تاریک ایجاد شده در قسمت چپ تصویر دیده می شود. انسلادوس، یکی از قمرهای زحل که تنها حدود ۵۰۰ کیلومتر قطر دارد، به صورت یک برآمدگی در صفحه حلقه­‌های زحل دیده می‌­شود. نیمکره شمالی زحل تا اندازه ای آبی به نظر می رسد و این به همان دلیلی است که آسمان زمین هم می تواند آبی به نظر برسد—مولکول ها در قسمت های بی ابر از اتمسفر هر دو نیمکره این سیاره در پراکنده کردن نور آبی نسبت به نور قرمز بهتر عمل می کند. وقتی بطور عمیق به ابرهای زحل نگاه می­‌کنیم، رنگ غالب ابرها طلایی به نظر می رسد. هنوز نمی دانیم که چرا جو نیمکره جنوبی زحل آبی به نظر نمی رسد—یک فرضیه بیان می کند که ابرهای آن‌جا در ارتفاع بالاتری قرار دارند. همچنین دلیل طلایی رنگ بودن ابرهای زحل هم هنوز مشخص نشده است.

bigbangpage.com

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">