کیهان شناسی | از جنس بینهایت...

بررسی کیهان

نام پیشنهادی شما برای سیارات جدید چیست؟

دوشنبه, ۴ شهریور ۱۳۹۲، ۰۳:۰۰ ب.ظ

مرجع اصلی انتخاب نام رسمی سیارات بیگانه و اجرام آسمانی قصد دارد فرآیند نامگذاری سیارات را با مشارکت عموم مردم و نهادهای فعال برگزار کند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اتحادیه بین المللی نجوم (IAU) در سال 1919 میلادی تأسیس شد؛ این نهاد در ارتباط مستمر با اخترشناسان و سازمان های فضایی بین المللی، اقدام به انتخاب نام برای سیارات بیگانه تازه کشف شده می‌کند.

همزمان با نشست اخیر این اتحادیه در فرانسه، بیانیه ای منتشر شد که از عموم مردم و سازمان های فعال برای مشارکت در فرآیند نامگذاری سیارات دعوت شده است.

دستور العمل ارائه شده در فرآیند ارائه نام های پیشنهادی بسیار ساده است که بر اساس آن، نام ها باید تک کلمه ای و حداکثر 16 حرف یا کمتر باشند.

 

انتخاب نام های تجاری، نام حیوانات، افراد یا حوادث خاص ممنوع است؛ نام پیشنهادی نباید قبلا برای سیارات دیگر استفاده شده باشند (مانند زمین 2) و باید در زبان های مختلف براحتی قابل تلفظ باشند.

فرآیند نامگذاری دو قمر جدید پلوتو نیز در روشی مشابه انجام شد؛ عموم مردم با مشارکت در یک نظرسنجی عمومی، به نام های پیشنهاد شده رأی دادند و در نهایت اسامی Styx و Kerberos که بیشترین رأی را به خود اختصاص داده بودند، انتخاب شدند.

سیستم رسمی نامگذاری اجرام آسمانی یک شماره علمی محسوب می‌شود که باید برای زبان‌ها و فرهنگ‌های مختلف قابل پذیرش بوده و براحتی در تحقیقات بین المللی مورد استفاده قرار گیرد.

با وجود مخالفت های شدید اتحادیه بین المللی نجوم (IAU)، شرکت Uwingu فعال در حوزه تحقیقات و اکتشافات فضایی اقدام به فروش حق نامگذاری سیارات بیگانه کرده و افراد می توانند با پرداخت تنها 99 سنت، نام انتخابی خود را پیشنهاد دهند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">