کیهان شناسی | از جنس بینهایت...

بررسی کیهان

خانه ما، زمین

چهارشنبه, ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۰۸:۳۰ ب.ظ

زمین با قطری برابر 12756 کیلومتر در استوا، در واقع دو قلوی نزدیک ناهید به لحاظ اندازه به شمار می آید، اما شباهت ها در همین جا به پایان می رسد زمین با فاصله متوسط 150 میلیون کیلومتر از خورشید مثل ناهید یک سیاره ای داغ و جهنمی نیست، بلکه جهانی آرام و راحت و بهشتی برای گونه های حیات است. زمین هم مثل سه سیاره ی داخلی دیگر منظومه شمسی ،یک سیاره سنگی است. اما تنها سیاره ایست که سطح آن یکپارچه نیست، بلکه به قسمت هایی تبدیل شده است که صفحه نام دارند. این صفحات به آرامی بر روی سطح حرکت می کنند و موجب متراکم شدن قاره ها و پهن شدن اقیانوس ها می شوند.


تکتونیک صفحات

مطالعه تغییرات و حرکات پوسته زمین را تکتونیک صفحات می نامند در مرز بین صفحات، برخورد بین آن ها، ممکن است موجب متلاشی شدن سنگ ها شده و آتش فشان به وجود آورد.





سپر مغناطیسی

میدان مغناطیسی زمین به بیرون فضا هم می رسد و میدانی پیله مانند در اطراف کره زمین ایجاد می کند که مگنتوسفر نامیده می شود. این پیله مثل یک سپر حفاظتی در برابر تابش های مرگ آور و ذراتی که از خورشید به بیرون جریان دارند عمل می کند. با این همه، ذراتی که مگنتوسفر به دام می افتند بر فراز قطب ها مرتعش می شوند و در واکنش با لایه های بالایی جو، نور زیبایی به وجود می آورند که شفق قطبی با نورهای شمالی و جنوبی نامیده می شود.






                                                                             





دریافت
مدت زمان: 5 دقیقه

تنوع حیات

با دماهای مناسب، آب کافی و اکسیژن، زمین می تواند از محدوده وسیعی از حیات پشتیبانی کند. این حیات می تواند از ارگانیسم های میکروسکوپیک ابتدایی مثل ویروس ها و باکتری ها گرفته تا درخت های غول پیکر بلند و جمعیت کثیری از گیاهان گل دار باشد.

همچنین می تواند از مخلوقات عجیب و غریب مثل حلزون و عنکبوت تا پرندگان خونگرم و پستانداران هوشمند مثل خود ما باشد.



 



نهایت های آب و هوایی

آنترکتیکا سردترین دماهای زمین را تجربه می کند که کمترین آن ها 89.2- درجه سانتی گراد است. ( این دما در سال 1983 در ایستگاه وستوک به ثبت رسید.) دره ی مرگ در کالیفرنیا یکی از داغ ترین نقاط جهان است. که در آن دمای تابستان ها همیشه در حد 50 درجه سانتی گراد است.




                                              دره ی مرگ        

اقیانوس ها و جو

اقیانوس ها بیش از 70 درصد سطح زمین را می پوشانند. تبخیر آب اقیانوس ها و ورود آن به جو نقش اساسی در آب و هوای زمین ایفا می کند. این تبادل پایان ناپذیر رطوبت بین سطح و جو زمین، تعیین کننده الگوهی آب و هوایی در سطح جهان است. بیشتر تغییرات آب و هوایی زمین در ترپوسفر که پایین ترین لایه اتمسفر است (ارتفاع 16 کیلومتر) رخ می دهد.

زمین آنگونه که از مدار دیده می شود



                                جو زمین

درون زمین

زمین ساختار لایه ای دارد، چیزی شبیه یک پیاز، لایه اولیه بسیار نازک و به طور متوسط 400 کیلومتر در قاره ها و تنها 10 کیلومتر در زیر اقیانوس ها ضخامت دارد. این پوسته بر روی لایه سنگی سنگین تری به نام جبه قرار می گیرد که نسبتا نرم است و می تواند جریان پیدا کند. در پایین تر از آن یک هسته آهنی بزرگ قرار می گیرد. هسته بیرونی مایع است، در حالی که هسته درونی جامد است. اعتقد بر این است که جریانات و چرخش های هسته مایع بیرونی موجب شکل گیری میدان مغناطیسی زمین می شود. 



 

نظرات  (۱)

دوست عزیز مطالبت خیلی فوق العاده است
البته از دید بنده که مبتدی هستم خیلی کارشناسانه استو دقیق
در مورد کهکشانات و سیارات مطالب مهم و تاثیر گذاری در قرآن و نهج البلاغه هست
از اونها هم استفاده کنید و نشان بدید که اسلام علم سماوی دارد و اولین بوده در این عالم
پاسخ:
سلام
ممنون از نظرتون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">