کیهان شناسی | از جنس بینهایت...

بررسی کیهان

55 کانکری

يكشنبه, ۸ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۰۴:۳۴ ق.ظ

55 کانکری یک منظومه ستاره ای به فاصله 41 سال نوری از ما به موازات صورت فلکی سرطان است و یک منظومه دو ستاه ای است: 55 کانکری A و یک ستاره زرد رنگ است، 55 کانکری B کوتوله ای قرمز و کوچک است. این دو ستاره در فاصله ای به میزان 1000 برابر مسافت زمین تا خورشید قرار دارند و به دور هم می گردند.




در 6 نوامبر 2007، ستاره شناسان پنجمین سیاره را نیز در مداری به دور 55 کانکری کشف کردند و این خود یک رکورد محسوب می شود، زیرا این ستاره تنها ستاره کشف شده بعد از خورشید است که پنج سیاره دارد!

اولین سیاره به دور کانکری A در 1996 کشف شده. این سیاره که کانکری b نامگذاری شد، اندازه ای برابر با مشتری دارد و در فاصله ای بسیار نزدیک تر به ستاره، به دور آن می گردد. در سال 2002 دو سیاره دیگر (کانکری c و کانکریd) کشف شدند و نهایتا در سال 2004 سیاره چهارمی به نام کانکری e که اندازه ای برابر با نپتون دارد و تنها در عرض سه روز به دور کانکری A می گردد، شناسایی شد. این سیاره با دمایی برابر با 1500 درجه سانتی گراد در سطح آن، فوق العاده داغ است.

پنجمین سیاره، کانکری  f تقریبا نصف جرم زحل را دارد و ستاره آن در منطقه طلایی یا قابل سکونت می باشد. این سیاره یک غول بزرگ گازی است که مانند زحل در منظومه شمسی ما، بیش تر ان از هلیوم و هیدروژن تشکیل شده است.

اما ممکن است قمرهایی به دور کانکری f و یا سیارات سنگی دیگری در منطقه طلایی کانکری وجود داشته باشند، جایی که آب مایع در سطح آن جریان دارد.

کانکری f در فاصله ای به میزان 0/781 واحد نجومی (AU) به دور سیاره اش می گردد. یک واحد نجومی مقیاسی از فاصله است که ستاره شناسان برای صحبت کردن در مورد مدار گردش و فاصله از ستارگان استفاده می کنند. یک AU برابر با 150 میلیون کیلومتر است که فاصله میانگین زمین از خورشید می باشد. با توجه به این که زندگی و آب مایع در سطح زمین وجود دارد، ما می توانیم بگوییم که یک AU یا 150 میلیون کیلومتر از خورشید ما، منطقه قابل سکونت در منظومه شمسی ماست.

بنابراین برای ستارگانی که در جرم، سن و درخشش با خورشید ما برابر می باشند، می توان پیش بینی کرد سیاره ای که در مداری با فاصله یک AU به دور ستاره اش می گردد، ممکن است در منطقه طلایی باشد. کانکری A ستاره ای پیرتر و کم فروغ تر از خورشید ماست، و ستاره  شناسان تخمین می زنند که منطقه قابل سکونت بین0/5 و 2 AU از آن می باشد که کانکری f را در موقعیت خوبی نشان می دهد!

تشخیص چند سیاره به دور یک ستاره کار دشواری است، زیرا هر سیاره لرزش ستاره ای خودش را تولید می کند، برای پیدا کردن بیش از یک سیاره، ستاره شناسان باید لرزش ها را در میان لرزش ها پیدا کنند! ستاره شناسان در کالیفرنیا 20 سال است که 55 کانکری را زیر نظر دارند تا به این کشفیات نایل آیند.


                                                                                               منبع : کتاب گنجینه کیهانی اثر استیفن هاوکینگ

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">