کیهان شناسی | از جنس بینهایت...

بررسی کیهان

تیتان

جمعه, ۶ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۰۸:۲۶ ب.ظ

تیتان بزرگترین قمر زحل و دومین قمر بزرگ منظومه شمسی است. فقط گانیمد ــ یکی از قمر های مشتری ــ از آن بزرگتر است.

تیتان در 25 مارس 1655 توسط منجم آلمانی «کریشتیان هوگنز» کشف شد. همگنز تحت تأثیر چهار قمر کشف شده مشتری توسط گالیله قرار گرفته بود.




این کشف که زحل قمر هایی داشت که در طول محور آن می چرخند شواهد بیشتری را برای ستاره شناسان قرن هفدهم فراهم ساخت تا این حقیقت را دریابند که برخلاف آنچه قبلا تصور می شد همه اجرام منظومه شمسی به دور زمین نمی چرخند.

پیش از این عقیده بر این بود زه زحل هفت قمر دارد. اما اکنون ما می دانیم که حداقل شصت قمر در مداری به دور این غول گازی می گردند.

15 روز و 22 ساعت زمینی طول می کشد تا تیتان به دور زحل بچرخد. درست در همین زمان نیز یک بار حول محور خویش می گردد که بدین معناست در تیتان یک روز با یک سال برابر است!


تیتان تنها قمر شناخته شده منظومه شمسی است که جوی غلیظ دارد. پیش از اینکه ستاره شناسان این حقیقت را دریابند، تصور می شد تیتان بسیار سنگین تر از آن چیزی است که اکنون می دانیم. بیش تر جو آن ترکیبی از نیتروژن و مقدار کمی متان است. دانشمندان فکر می کنند جو تیتان بسیار شبیه جو زمین در ابتدای پیدایش آن است و این که تیتان مواد کافی برای شکل گیری فرآیند حیات را دارد. اما این قمر بسیار سرد و دچار کمبود دی اکسید کربن است بنابراین شانس وجود حیات در آن بسیار ضعیف می باشد.

تیتان به ما تصویری از وضعیت زمین در سال های بسیار دور نشان می دهد و به ما در فهم چگونگی آغاز حیات در این جا کمک می کند.

تیتان دورترین جرم آسمانی است که تاکنون یک سفینه فضایی بر آن فرود آمده است. در اول جولای 2004 سفینه کاسینی ــ هوگنز به زحل رسید.

این سفینه در 26 اکتبر 2004 به وسیله تیتان از جاذبه زحل گریخت و در 14 ژانویه 2005 کاوشگر هوگنز از سفینه کاسینی جدا شد و بر سطح تیتان فرود آمد.

هوگنز تصاویری از سطح تیتان تهیه و کشف کرد که در آن جا باران می بارد!

کاوشگر همچنین رودهای خشکی را مشاهده کرد که نشانه هایی از جریان آب در گذشته را در خود داشتند.

بعدها تصویر برداری کاسینی شواهدی از وجود هیدرو کربن ها را آشکار کرد.

در طول میلیاردها سال، زمانی که خورشید ما تبدیل به یک غول قرمز گازی می شود، تیتان گرمای لازم برای آغاز حیات را پیدا خواهد کرد.


                                                                                                




دریافت
مدت زمان: 1 دقیقه 52 ثانیه

منبع : کتاب گنچینه کیهانی اثر استیفن هاوکینگ

منبع فیلم : مرکز نجوم ایران

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">