کیهان شناسی | از جنس بینهایت...

بررسی کیهان

نور و ستارگان

پنجشنبه, ۲۲ فروردين ۱۳۹۲، ۰۸:۰۸ ب.ظ

 

 

حرکت هر چیزی در جهان ما، حتی نور مستلزم گذر زمان است. نور در فضا با حداکثر سرعت خود یعنی 300000 کیلومتر در ثانیه حرکت می کند. این سرعت، سرعت نور نامیده می شود.

مسافرت نور از ماه به زمین تنها 1.3 ثانیه طول می کشد. خورشید نسبت به ماه در فاصله بسیار دورتری نسبت به زمین قرار دارد. سفر نور از خورشید به زمین 8 دقیقه و 30 ثانیه به طول می انجامد.

           

دیگر ستارگان آسمان در مقایسه با خورشید در فاصله بسیار بسیار دورتری از زمین قرار گرفته اند  نزدیک ترین ستاره به زمین، بعد از خورشید، ستاره ای به نام پروکسیما قنطورس (آفا سنتوری) است که 4.22 سال طول می کشد تا نور آن به سطح زمین برسد.

فاصله ستارگان دیگر از زمین بسیار بیشتر از این مقدار است. تقریباً نور همه ستارگانی که در آسمان می بینیم از صدها، هزاران و حتی ده ها هزار سال قبل به سمت زمین به راه افتاده اند. اگر چه ما این ستارگان را می بینیم، اما ممکن است برخی از آن ها دیگر وجود نداشته باشند ولی ما از این موضوع آگاه نباشیم زیرا نور انفجار آن ها به هنگام مرگ هنموز به ما نرسیده است!

لازم به ذکر است که: فواصل فضایی را می توان با مقیاس سال نوری اندازه گرفت که برابر با قاصله ایست که نور در مدت یک سال می پیماید. یک سال نوری تقریباً برابر 9500 کیلومتر است.


 

                                                          


    


                                                                               منبع: کتاب دریچه ای به سوی کیهان اثر استیفن هاوکینگ

نظرات  (۱)

nore setareha az khodeshone?
پاسخ:
سلام
بله
به زبان بسیار ساده بخواهم بگویم با فعل و انفعالاتی که در درون یک ستاره اتفاق می افتد بخشی از انرژی آن تبدیل به نور و گرما می شود؛ مانند لامپ های رشته ای که انرژی الکتریسیته را تبدیل به نور و گرما می کند

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">